Recent Comments

Bir Kısa Yolculuk.

2009 da geçirmiş olduğum motorsiklet kazasından dolayı sağ ayak bileğimde kalıcı bir hasar oluştuğu günden bu güne maalesef ki uzun yol yürüme konusunda sıkıntılıyım. Bu nedenle doğada sessiz bir yürüyüşe hasret kalıyorum çok zaman. Hasretimi dindiren kısacık bir yürüyüşü sizlerle paylaşmak istedim.

Kurban bayramını2. Günü akşamında aracımız ile Dere Köyü- Dikilitaş Yaylasına gecelemek için gittik.Gayet serin  sonbahar akşamına karşın  sobamızda yanan kuru meşelerin verdiği neşe içimizi ısıtıyordu.

Ertesi günü öğleye yakın bir saatte köyümüze geri dönüş için hareket ediyoruz. Yayla evlerinin görünmez olduğu yerde ormana doğru ilerlediğimizi gösteren tek tük ardıç ilkileri “bu toprak benim” deresine sarmıştı taşı kayayı ve kayaların içinde ki bir avuç toprağı.

Yayladan aşağı doğru indikçe orman gürleşiyor ve çeşitleniyordu. Öyle bir vadi ki sağ tarafında kozalaklarında ki tohumlarını atmış ladin ağaçları, sararan yapraklarına veda etmek istemeyen meşeler ve her daim türül türül ardıç ağaçları. Sol taraf daha kayalık ve sarp olduğundan olsa gerek daha seyrek ağaçlar var. Genelinde ise karamluk dikeni ve bodur ardıçlar. Gevenlerin serdiği yorganın içinde filizlenen meşeler ve  nadiren dağ armudu.

Yollarımız maalesef bakımsız ve perişan. Kısım kısım düzgün yerler olsa da çıkıntı taşlar ve çukurların sık sık önümüze çıkıyor olması aracın ilerleme hızını düşürüyor. Belki ilk defa yolların bozuk olmasının iyiliğini gördüm. Aracın sol arka koltuğunda sararan doğayı gözlemlemek bambaşka bir şey. Her geçen yıl sayısı tehlikeli bir oranda artan kuruyup yıkılan ladin ağaçlarının açtığı alanda yeşeren meşeler. Adeta etrafı çevrilmiş düşman gibi meşelerin arasına sıkışmış ladinler…Suya ve toprağa kavuşmak için taşı delen ardıç ağaçları ve tüm bunların  bekçileri hayvanatlar…

İndikçe sıklaşan orman beni çağırıyordu adeta. Dağ başında insana, konuşmaya, dertleşmeye özlemle yolları gözleyen çoban misali çağırıyordu.  “ gel hele kulağına bir şey diyeceğim!” ben ise cinayet mahalinden kaçan  şahit gibi çaresiz ve suskun bakarak geride bırakıyordum onları. Bir bir şikayet edeceklerdi çünkü bana, daha gencecik fidanların tepesini kesen çobanları ve çocukları. Şikayet edeceklerdi bana, an dahi düşünülmeden atılan cam şişelerini, çocuk bezlerini…Benim verebilecek hiçbir cevabım yoktu ve kaçıyordum.

Sorkun köyünün üzerinde ise 30 sene önce gençleştirmek için kesilen meşelerin yerinden fışkırmış, adeta askeri birlik misali sık ve bir arada genç filizler.Bu ormanlarımızın varlığını korumamız lazım.
Sorkun köyünü geçiyor, dere başköprü mevkiine geliyor ve kalan kısa mesafeyi yürüyerek tamamlamak için araçtan iniyoruz.

Yol boyunca Çarşamba Çayı ıslah çalışması  adına yapılan katliamın yaşayan şahitleri ve mağdurları  terkedilmiş bahçeler. Daha iki yıl öncesine kadar ekilen dikilen araziler  orantısızca tahrip edilmesinden  geriye kalan bir avuç toprak ise işlenmeye değer görülmediğinden bahçeler kaderine terkedilmiş. Bahçelerde kalan tek tük elma ve ceviz ağaçlarında da kahredilip  toplanmayan meyveler.

Araç yolundan çıkıp ormanın eteğinde ki patika yoldan devam ediyoruz.Dere köyünün koruluğu gür ve yaşlı ladin ağaçlarının  arasından sızan, ışığa doğru baş kaldıran genç fidelerden oluşur. Dağın eteğinde kısmen meşeler var iken yukarısı tamamen meşelik alandır. Burası Dere köylüsü için dokunulmazlığı olan adeta kutsallığı olan bir ormandır. Kimse bu ormandan evinde yakmak için odun kesmeyi aklından bile geçirmez. Tüyü bitmemiş yetimin hakkını bu ormanlık alandan öğrendim ben.

Koruluk ile uluçay arasında kalan kısmında bölgemizde başka bir yerde hiç görmediğim adını, türünü bilmediğimiz bodur ağaçlar var. Yol boyu genç fideler,kuruyan meşe yapraklarının arasında pembe siklaminler ve sonbahar navruzları.. Yol boyu tadına bakılabilecek orman meyveleri, kızılcık, geyecek, yaban mersini, karamluk üzümü.

Doğa bize sayısız güzellikler sunarken biz kendimizi ne kadar doğaya verebiliyoruz? Doğamızı tanıyor, seviyor muyuz?

Hüseyin DUMRU.18-10-2013
Google News Takip Et
Gelişmelerden zamanında haberdar olmak istiyor musunuz? ’te Bozkır Haber'e abone olun.
Son dakika gelişmelerden anında haberdar olmak için WhatsApp haber kanalımıza katılın.